25, apr., 2017
Conceptul SUV a aparut in contextul crearii unui autotursim care sa imbine avantajul spatiului mare de incarcare al caroseriei combi cu capacitatile unui autoturism de teren. Denumirea de SUV provine din engleza si inseamna sport utility vehicle. Majoritatea SUV-urilor au forma combi, compartimentul pasagerilor fiind comun cu cel destinat bagajelor.
Din punct de vedere al numarului de locuri exista autoturisme SUV cu cinci locuri dar exista si o varianta cu sapte locuri, doua din ele fiind optionale si demontabile, amplasarea acestora realizandu-se in compartimentul bagajelor.
De obicei SUV-urile au tracțiune integrală și dotare specială pentru drumuri grele, dar acestea nu sunt considerate a fi autoturisme off-road.
SUV-urile și-au schimbat caracterul de-a lungul timpului, în prezent acestea încercând sa ofere un stil de conducere care să se asemene cu autoturismele de familie decât cu cele destinate tuturor tipurilor de teren. Au câștigat astfel calități care le recomandă pentru utilizarea pe drumuri modernizate dar nu mai sunt recomandate pentru ieșiri pe drumuri neamenajate sau pentru tractare.
Acest tip de autoturism a devenit popular datorită pentru interiorul încăpător și pentru faptul că sunt percepute a fi vehicule mai sigure și cu aspect utilitar. S-a dovedit însă că posesorii nu exploatează niciodată capacitățile lor utilitare.
Un exemplu concret de SUV conceput ca autoturism de oraș, proiectat strict pentru rularea pe drumuri modernizate îl reprezintă modelul X5 al producatorului german BMW, în cazul căruia s-a optat pentru o suspensie care îi oferă autoturismului o gardă redusă la sol dar o sportivitate ridicată. În schimb modele similare ale altor producători, din care pot fi amintite Mercedes ML, Volkswagen Touareg, Range Rover Sport, Audi Q7, oferă ca echipare opțională un sistem de suspensie pneumatică ce permite modificarea gărzii la sol făcând posibilă atât rularea în oraș în condiții de siguranță ridicată, dar și rularea pe drumuri neamenajate.
Din punct de vedere al consumului de carburant, SUV-urile sunt criticate datorită unui consum considerabil mai mare decât în cazul unei berline sau break cu spațiu pentru pasageri similar. Constructorii încearcă să combată acest handicap printr-un desgin aero- dinamic, prin folosirea sistemelor de propulsie hibridă, prin utilizarea sistemelor start-stop dar și prin utilizarea unor motoare de cilindree mică.
În general prin conceptul de SUV publicul avea formată imaginea unui autoturism cu tracțiune integrală dar constructorii de autovehicule țin să arate că nu este deloc așa, în prezent fiind comercializate foarte multe SUV-uri cu tracțiune 4×2. Și sistemele de tracțiune integrală care echipeaza aceste autoturisme sunt relativ simple.
- By: Albert
- Informatii utile
- Comments: Niciun comentariu