25, apr., 2017
Cu totii am avut cel putin o data dilema alegerii corecte a uleiului pentru motorul nostru. Cea mai utila informatie este adevarat ca o primim de la producatorul automobilului, care ne indica marca si tipul uleiului care va satisface toate cerintele motorului. Dar in unele cazuri acea marca de ulei poate fi usor costisitoare, si atunci cum procedam? Putem pune si o alta marca de ulei? Raspunsul este da, dar trebuie sa fim foarte atenti cum vom alege aceasta marca.
De ce producatorii de automobile recomanda o anumita marca de ulei? De exemplu grupul Renault recomanda Elf, grupul VAG recomanda Castrol si asa mai departe. Producatorii fac lucrul aceste deoarece exista un contract de marketing, iar in schimbul recomandarii, acestia beneficiaza de un pret scazut al uleiului pe care il pun in motoarele care ies pe usa fabricii. Un calcul simplu ne arata ca la 1 milion de motoare cu o capacitate medie de ulei echivalenta a 4 litri, inseamna 4 milioane de litri de ulei, asa ca in mod cert pe producatorul este direct interesat de o negociere a pretului. Banuiesc ca daca sa zicem Volkswagen vindea acei 2 cm de pe motor unde scrie numele producatorului Castrol, companiei Pampers, nu puneai Pampers in motor doar pentru ca scrie acolo?
Ce trebuie sa stim cand alegem uleiul de motor?
Pe etichetele uleiurilor vom regasi trei standardizari diferite. Una dintre cele mai cunoscute este standardizarea SAE, dar la fel de importante si de luat in calcul sunt si standardizarile API si ACEA.
SAE=Society of Automotive Engineers a simtit nevoia sa introduca o standardizare de diferentiere a uleiurilor in functie de viscozitatea si caracteristicile uleiului functie de temperature. Astfel uleiurile se clasifica in uleiuri mono-grad si uleiuri multi-grad.
Uleiurile mono-grad in general nu se mai utilizeaza sau au o utilizare restransa. Uleiurile pe care le folosim si sunt comercializate sunt uleiuril multi-grad pe care le identificam dupa incripita etichetei XXW-YY (ex. 10W-40).
XX – reprezinta caracteristica de comportare a uleiurilor la temperaturi scazute (W=Winter) si are de regula urmatoarele valori (0, 5, 10, 15);
YY – reprezinta caracteristica de comportare a uleiurilor la temperaturi ridicate si are de regula urmatoarele valori (30, 40, 50);
Asadar un prim pas in alegerea uleiului il reprezinta identificarea standardului SAE pe care producatorul il indica pentru motorul nostrum.
API= America Petroleum Institute, aceasta standardizare o gasim sub forma urmatoare: SN, SM, SL sau CD, CF, CF-2, CJ-4. Standardizarea API o regasim de asemenea atat pe eticheta produsului cat si in caracteristicile furnizate de catre constructorul de automobile.
Ca si interpretare, cele care sunt si grupa “S-urilor” sunt utilizate la motoare cu aprindere prin scanteie (benzina) iar cele din grupa “C-urilor” sunt utilizate la motoare cu aprindere prin comprimare (diesel). Despre ce reprezinta ar fi multe de spus dar pe scurt tine de compatibilitatea uleiului de motor cu materialele din care este produs motorul, in mod special cu elementele de etansare (semeringuri, garniturI, o-ring-uri etc).
ACEA= European Automobile Manufacturer’s Association este o alta standardizare de care trebuie sa tinem cont in alegerea uleiului. Aceasta in general se refera la tipul de detergenti de curatare a motorului, precum si de prevenire a depunerilor, cu care uleiul a fost aditivat, si care de asemenea este indicat de catre constructorul de automobile. Acest standard este important datorita faptului ca trebuie sa existe compatibilitate intre tipul detergentilor si materialele din care este produs motorul. Acest standard il regasim de obicei sub diverse asocieri de litere si cifre ( ex. A1, B2, C1).
Ca regula de baza:
-A = benzina
-B = diesel
-C = compatibil cu convertorul catalytic.
Astfel, alegerea corecta a tipului de ulei pentru motoarele noastre nu tine cont de marca uleiului, dar trebuie neaparat sa tina cont de standardele acestuia. In concluzie, uleiul de motor pe care il vom achizitiona va fi de exemplu OIL SAE 10W40 API SN/CF ACEA A1/B1.
Ing. Albert Danicescu
- By: Albert
- Tehnic
- Comments: Niciun comentariu